Yeminli Tercüman Belirleme Süreci, 20.04.2021

Yeminli Tercüman Belirleme Süreci

Yeminli tercümanların belirlenmesi ve tercümanların yeminlerinin görev değişikliğinde yenilenmesine ilişkin bilgi notu aşağıda saygıyla sunulmaktadır.

1. Yeminli Tercüman Belirlenmesi Usulü

Cezayir Büyükelçiliğimiz Konsolosluk Şubesinde kimlerin yeminli tercüman olacağı Noterlik Kanunu Yönetmeliği’nin 96.maddesindeki esaslar uyarınca belirlenmektedir.

Anılan madde "Noterin, çevirmeyi yapanın o dili veya yazıyı doğru olarak bildiğine, diplomasını veya diğer belgelerini görerek veya diğer yollarla ve hiçbir tereddüde yer kalmayacak şekilde kanaat getirmesi gerekir" hükmünü amirdir.

Bununla birlikte anılan maddede, noterin kanaatine esas teşkil edecek belgelerin veyahut diğer yolların ne olabileceğine ilişkin belirleyici herhangi bir ölçüt kaydedilmemiştir. Keza, tercümanın çeviri yetkinliğine ilişkin kanaatin "hiçbir tereddüde yer kalmayacak şekilde" kesin olarak oluşması gerektiği ifade edilmektedir.

Yeminli tercümanların belirlenmesi usulüne ilişkin başkaca bir hükmün mevzuatımızda bulunmaması nedeniyle, yeminli tercümanların belirlenmesindeki yegâne ölçütün "noterin (konsolosun) kesin kanaati" olduğu anlaşılmaktadır.

Bu çerçevede, Cezayir Büyükelçiliği Konsolosluk Şubesi’nde noter işlemlerini ifa eden konsolos kendi kanaatini oluşturmak maksadıyla yeminli tercüman adaylarından, dil yetkinliğiyle sınırlı kalmak kaydıyla, kendi belirleyeceği her türlü bilgiyi / belgeyi talep edebilir. Noter (konsolos), yeminli tercüman adayınıno dili veya yazıyı doğru olarak bildiğine, diplomasını veya diğer belgelerini görerek ya da diğer yollarla ve hiçbir tereddüde yer kalmayacak şekilde kanaat etmek zorundadır. Aksi takdirde, hatalı yapılan çevirilerden noterler (konsoloslar) sorumludur.

Özetle, noterin (konsolosun) kesin kanaat getirebilmesini teminen ibrazını istediği evrakı sun(a)mayan yeminli tercüman adaylarının başvuruları iade edilecektir.

2. Tercümanların Yeminlerinin Kapsamı ve Görev Değişikliğinde Yenilenmesi Zorunluluğu

Noter (konsolos) tarafından belirlenen yeminli tercümanın tercüme işlemlerini yapabilmesi için, Noterlik Kanununun 75. maddesinin son fıkrası ile 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun 233. maddesi gereğince yemin ettirilmesi ve buna ilişkin olarak da bir tutanak düzenlenmesi zorunludur.

Noterlik Kanununun 75. maddesinin son fıkrası gereğince yeminli tercümanlara düzenlenen sözkonusu tutanaklar, sadece noterin (konsolosun) kendi dairesinde geçerlidir. Örnek olarak Brüksel Başkonsolosluğu yeminli tercümanı bir vatandaşımız, Cezayir Büyükelçiliği Konsolosluk Şubesi’nde de yemin etmediyse, sadece Brüksel Başkonsolosluğu için yeminli tercümanlık yapabilir. Yeminli tercümanların her iki temsilciliğimizde tercümanlık yapabilmesi için ayrı ayrı Cezayir’de ve Brüksel’de yemin etmesi gerekmektedir. Ayrıca, huzurunda yemin işlemi yapılan konsolosun görevinin sona ermesi halinde de yemin tutanağının yenilenmesi zorunlu olup aksi halde yeminli tercümanlık hizmetine devam edilemez.

Bu vesileyle, yeminli tercümanlık yapmak isteyen bütün vatandaşlarımızın Cezayir Büyükelçiliğimiz (ambassade.alger@mfa.gov.tr) ile irtibata geçebilecekleri saygıyla sunulur.

Atatürk

Pazar - Perşembe

09:00 - 12:30 / 13:30 - 15:00

Yaz döneminde (15 Haziran- 15 Eylül) Konsolosluk Müracaat saatleri 09:00-14:00 arasıdır.
1.01.2024 Yılbaşı
12.01.2024 Yennayer
10.04.2024 11.04.2024 Ramazan Bayramı (Değişiklik olabilmektedir)
1.05.2024 İşçi Bayramı
16.06.2024 18.06.2024 Kurban Bayramı
5.07.2024 Bağımsızlık ve Gençlik Bayramı
7.07.2024 Hicri Yılbaşı
17.07.2024 Aşure Günü
15.09.2024 Mevlid Kandili (Değişiklik olabilmektedir)
1.11.2024 Devrimin Yıldönümü